De traditie der kerstpakketten: onschuldig en de moeite waard!
Het kan natuurlijk zo zijn dat je met je bedrijf in financieel zwaar weer zit, maar als dat niet zo is, zijn nagenoeg alle business geleerden het wel over eens, dan is het zeker aan te raden om dit jaar in december wederom een kerstpakket aan al je personeelsleden te overhandigen. Zoals bekend staat de maand december al bol van de tradities en als er een traditie bij zit die werkelijk onschuldig is, dan is het wel die omtrent de kerstpakketten. Het is een mooi middel om dat even typische als ongrijpbare kerstgevoel in stand te houden of zelfs te vergroten. Maar voor een bedrijfsleider is het misschien nog wel belangrijker om kerstpakketten als middel te gebruiken om zijn medewerkers het volgende te vertellen: ik waardeer de inzet die jullie afgelopen jaar geleverd hebben. En ja, het is wel degelijk nodig dat je dit soort gebaren maakt naar je medewerkers, bij voorkeur het hele jaar door. Erkenning voor het werk is voor veel mensen namelijk de belangrijkste drijfveer. Een gebrek daaraan kan dus ook sneller een vertrekwens opleveren.
Zo beperk je je ecologische voetafdruk
Hoe gezellig en onschuldig de kerstpakkettentraditie ook mag zijn, we kunnen er niet omheen dat deze pakketten een zekere aanslag opleveren voor het milieu. Enerzijds valt daar niet helemaal aan te ontkomen, maar aan de andere kant: je kunt natuurlijk wel je best doen deze impact te beperken of te compenseren. Ga dus bijvoorbeeld in zee met een kerstpakkettenleverancier die actief projecten steunt die zich inzetten voor behoud en herstel van natuur.